Strategiplan og virksomhetsplan
Målet med strategiplanen er å «flytte» høyskolen på et antall valgte områder. Strategien skal være vårt kompass fram mot 2025, og fortelle oss om vi er på stø kurs mot å nå våre mål om å bli et arbeidslivsuniversitet. Et arbeidslivsuniversitet er en utdanningsinstitusjon som prioriterer studier og faglig arbeid som er nyttig for arbeidslivet. For oss er dette målet en helt sentral del av det samfunnsoppdraget høyskolen forvalter.
Strategien omsettes årlig i mer definerte prosjekter og aktiviteter gjennom en virksomhetsplan som beskriver de aktiviteter høyskolen i løpet av året iverksetter for å implementere strategien. Høyskolens virksomhetsplan skal fungere som et overordnet styringsverktøy for året man går inn i, ved å vise til mål og resultater i året som har gått og målsetninger for det kommende året. I tillegg beskrives strategiske prosjekter som vil være sentrale i året man går inn i. For å få en bedre oversikt over kvaliteten i høyskolens kjernevirksomhet – og for lettere å kunne måle denne – har høyskolen etablert en «måltavle» med en rekke kvantitative og kvalitative indikatorer.
Strategisk måltavle
Den strategiske måltavlen viser definerte måleindikatorer inndelt etter fokusområdene i høyskolens strategi. Strategiske resultatindikatorer er sammenstilt med kvalitetsindikatorer og bidrar dermed til å koble høyskolens systematiske kvalitetsarbeid med arbeidet innen strategiske satsingsområder og virksomhetsprosjekter.
Måltavlen fungerer som et nyttig styringsverktøy og brukes av ledelsen på ulike nivåer i oppfølgingen av de strategi- og kvalitetsmål som er satt.
Du kan klikke deg inn på fokusområdene nedenfor.
Fokusområder
Høyskolen Kristiania tilbyr praksisrettede og relevante utdanninger som er i samsvar med samfunnets behov og som forbereder kandidatene for tiden etter eksamen, gjennom et innovativt og studentaktivt læringsmiljø.
Høyskolen skal…
- utdanne kandidater med
den rette kompetansen
for dagens og fremtidens
arbeidsmarked.
- ta i bruk ny teknologi for
å gi studentene tilgang til
aktiviserende og varierte
lærings-, evaluerings-, og
vurderingsformer.
- styrke det pedagogiske
kompetanseutviklingstilbudet for undervisere og
stimulere til en forskende
tilnærming til undervisning.
Det er et mål at det skal være
etablert et Senter for fremragende undervisning i løpet
av strategiperioden.
- redusere studentfrafall
gjennom faglig og sosial
integrasjon
- tilby nettstudier innen alle
fagområder og på alle nivå
innen høyskolens portefølje, og tilrettelegge for mer
fleksibel utdanning med en
studieportefølje som tillater
veksling mellom undervisning på nett og campus.
Høyskolen Kristiania utvikler forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid gjennom å øke andelen nasjonal og internasjonal eksternfinansiering. Det sikrer forskningens relevans, forskningsbasert undervisning og etablering av ph.d.-programmer.
Høyskolen skal…
- bidra til å løse store
samfunnsutfordringer.
- utføre forskning og
kunstnerisk utviklingsarbeid som holder et høyt
internasjonalt nivå.
- videreutvikle forskningssamarbeid med arbeidslivet og andre forskningsinstitusjoner, både nasjonalt
og internasjonalt.
Høyskolen Kristiania har et velutviklet samarbeid med arbeidslivet både i utdanningene og i forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid. Dette bidrar til at høyskolen er relevant for arbeidslivet og samfunnet forøvrig.
Høyskolen skal…
- gjøre forskningskommunikasjon til en
integrert del av forskning og
kunstnerisk utvikling. Etablere en oppdragsvirksomhet
for arbeidslivet. Høyskolen
skal være ledende innen
forskningskommunikasjon.
- etablere etter- og
videreutdanningstilbud som
er relevante for arbeidslivet.
Høyskolens etter- og videreutdanningstilbud skal være
ledende innen sine områder.
- sikre at studentene har
kunnskap om arbeidslivet.
Praksis skal være en integrert
del i alle studieprogrammer.
Alle kandidater skal inviteres
inn i et alumninettverk.
- legge til rette for innovasjon og entreprenørskap
både i utdanningene og i
forskning og kunstnerisk utvikling. Høyskolens studenter
og ansatte skal bidra til både
innovasjon i det eksisterende
arbeidslivet og til etablering
av nye virksomheter.
Høyskolen Kristiania har en god forvaltning av virksomheten
som muliggjør vekst og lønnsomhet.
Høyskolen skal…
- være en attraktiv
arbeidsplass for dyktige
medarbeidere og fortsatt
rekruttere for posisjonering.
- sikre god og effektiv
drift gjennom aktiv
virksomhetsstyring innenfor
alle vesentlige områder.
- ha fasiliteter som sikrer
et godt lærings- og
arbeidsmiljø.
- være kjennetegnet av en
god arbeidskultur og høy
medarbeidertilfredshet.
- ha en administrasjon og
en faglig stab som jobber
sammen for å nå høyskolens
mål.
- ha sektorledende systemer
og rutiner for sikring av
kvalitet i utdanningen.
Måltall i 2025
- Andel bachelorkandidater som gjennomfører på normert tid: 60%
- Andel mastergradskandidater som gjennomfører på normert tid: 75%
- Studentfrafall (mellom høstsemesteret første og andre år på bachelor): 12%
- Skår på hvordan studentene oppfatter studiekvaliteten: 4,2
- Andel bachelor- og mastergradskandidater (av de som ikke studerer videre) i relevant jobb: 90%
- Andel publikasjonspoeng per faglig årsverk: 1,5
- Andel av fagstab med publikasjonspoeng: 80%
- Total eksternfinansiering per faglig årsverk i kr: 70.000 (NFR) og 100.000 (BOA)
- Antall ph.d. grader (felles og egne) etablert: 3
- Andel av fagstab med kommunikasjon- og formidlingsbidrag: 80%
- Andel av bachelor- og masterstudier med studiepoenggivende praksis: 100%
- Omsetning EVU (inkludert nettstudier) i kr: 133,13 mill
- Andel årsverk i professorstillinger: 20%
- Andel årsverk med førstestillingskompetente: 60%
- Antall bachelorstudenter og masterstudenter (stedbasert Oslo og Bergen): 10.000
- Antall ph.d. kandidater (i løp): 42
- Medarbeidertilfredshet: 4,5
- Omsetning: 1260 MNOK
- Resultat (EBIT): 28 MNOK (2% resultatgrad)